SAAB EN RIKTIG NYKÖPINGSHISTORIA

På berättarlördagen den 7 maj kunde en stor publik lyssna till Journalisten Lasse Ringdahl som på ett mycket personligt sett berättade SAAB:s historia. Lasse Ringdahl berättade bl.a. om att AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA) byggde stort förråd vid småbåtshamnen 1953I samband med att Nordiska kompaniet 1937 såg sig om efter alternativa produkter kontaktades Chrysler Corporation i USA och som ett resultat av det bildades ett dotterbolag till Nordiska kompaniet, nämligen Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik. Som VD satt C.J. Kjellberg. Det första kontoret låg på Regeringsgatan 18 i Stockholm men i oktober 1937 flyttades företagets kontor och sammansättningsfabrik till Nordiska kompaniets anläggning i Nyköping i Det första året utgjordes av sammansättning och försäljning av Plymouth ,Desoto, Fargolastbilar som ingick i det Amerikanska Chrysler programmet. Redan i september hade ANA beställt 700 bilar från USA. Bildelarna kom per båt. Bolaget skulle få disponera ett område på cirka 6000 m²Lådorna som man fraktade bildelarna i användes till att bygga stugorna vid koloniområdet i Ängstugan. 1938 Började ANA sälja skoda Chrysler, Plymouth, Standard, Lagonda Goliath och Simca.Förutom allt detta berättade Lasse Ringdahl om etableringen av SAAB ANA i Nyköping om design och årtiondens utveckling av olika SAAB modeller till det att SAAB upphörde som bilföretag.Eva Andersson ordförande i Nyköpings hembygdsförening tackade Lasse Ringdahl för intressant föredrag.detta var ett arrangemang av Nylöpings hembygdsförening i samarbete med Kulturarvsmuseet Stadsvakten.